A kötet két művészsors egybekapcsolódásának személyes dokumentumát nyújtja a 19. század második feléből. A Mirkovszky Géza festőművész és felesége, Greguss Gizella iparművész kapcsolatának kibontakozását feltáró levelezés, valamint a körülményeiket és további sorsukat bemutató tanulmány két identitását kereső művészember arcképét rajzolja meg.
A kettejüknek egymással s még inkább önmagukkal, a művészettel és a hétköznapokkal vívott küzdelme egyúttal a századvégen-századelőn zajló társadalmi változások magánéletbeli leképeződésének és ezek kölcsönös egymásra hatásának példájául is szolgál.
A forrás szubjektivitása révén jobban megismerhetővé válik a polgári középosztály mindennapi életvitele, környezete, társadalmi térhasználata, a világra vetett tekintetének iránya, s nem utolsósorban a női szereplehetőségeknek a művészi önérvényesítés által szabaddá váló új útjai.