63
Peter Brook: Változó nézőpont
Szabados Éva ajánlata

peter-brook-valtozo-nezopont

Peter Brook (1925-2022) a világ egyik legnagyobb hatású rendezője volt. Írásai, melyeket a kötetben olvashatunk, a gyakorlati munka során szerzett tapasztalatokból születtek, és felfedező útra hívnak mindenkit, aki szeretné megtudni, mi is valójában a színház. Mi lehet ma a színház küldetése, hogyan válhat hasznossá a társadalom és az egyes ember számára, és milyen eszközök állnak a művészek rendelkezésére? Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ Brook, akinek nevéhez fűződik Az üres tér című színházelméleti munka is, amely munkásságának szimbólumává vált. Kifejezi azt a nyitottságot, állandó kutatást és megújulást, amellyel Brook a legtökéletesebb formát igyekezett megtalálni annak a rejtett valóságnak, melynek feltárása művészetének és életének középpontjában állt.

Minden történetben, amely megérintett, létezik valamiféle kapcsolat a látható és a láthatatlan között. Márpedig e két dolognak jelen kell lennie ahhoz, hogy egy történetért érdemes legyen elmenni a színházba.” Brook létfontosságúnak tartotta, hogy rendezéseivel erkölcsi és szellemi üzenetet közvetítsen. Nagyon gyakran nyúlt vissza valamilyen ősi hagyományhoz, legyen az egy több ezer éves indiai mítosz, egy szúfi példázat vagy egy Shakespeare tragédia, és igyekezett felszínre hozni a benne rejlő szellemi kincseket a mai ember számára. Célja az volt, hogy a múlt értékeit a jelenben tegye élővé érthető módon.

Rendezéseit világszerte mindig nagy érdeklődés övezte, és ő mindent meg is tett, hogy munkái érdekesek legyenek, az unalmat ugyanis a színház halálos ellenségének tartotta. Hangsúlyozta, hogy a színpadon zajló játéknak tele kell lennie élettel. De ez nem elegendő, szükség van olyan mondanivalóra, ami a közönség legmélyebb lelki szükségleteit elégíti ki. Enélkül a színház a könnyű szórakoztatás eszközévé válik, amely bármikor elhagyható esti program lesz a mindennapok forgatagában. Ehhez a színháznak újra ünneppé kell válnia, amelyet átélve a néző másként távozik, mint ahogyan érkezett. És a nehéz feladat teljesítéséhez csupán néhány óra áll rendelkezésre. De ha ez az idő koncentrált, magába sűrítheti azt a tapasztalatot, amely elindítja a belátást és a belső átalakulást.

Úgy gondolom, ma a világnak el kell távolodnia attól a szándéktól, hogy egy másik világot teremtsen, a negyedik fal mögé, ahová a néző elmenekülhet. Azt kell megkísérelnie, hogy a saját világunk szívében intenzívebb érzékelést teremtsen.


Megtekintés az Online Katalógusban

2024.04.30